آیا قیمت مسکن در مسیر افزایش قیمت تا انفجار پیش می رود؟

 آثار سه شوك در بازار مسكن سال آينده

ریيس سازمان نوسازي شهر تهران كه پيش از اين چندين بار به مسوولان دولتي درباره عدم همكاری بانك‌ها در پرداخت تسهيلات ساخت مسكن و همچنين افزايش هزينه‌هاي احداث بناي مسكوني به واسطه رشد قيمت مصالح هشدار داده بود، حالا در آستانه سال جديد، نسبت به چشم‌انداز بازار مسكن در سال92 بدبين است و از «ركود مسكن در بهار92» خبر مي‌دهد. وي مي‌گويد: بازار ساخت‌و‌ساز با سه شوك اقتصادي در سال‌جاري روبه‌رو شده كه پيامد آن سال آينده خود را در بازار مسكن نشان خواهد داد.

پيامد شوك‌هاي‌91 در بازار مسكن92
پيش‌بيني ركود براي بازار مسکن در بهار 92
مقاومت بانك‌ها در پرداخت وام ساخت؛ افت شديد نوسازي در بافت‌فرسوده
دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : يك مقام مسوول در بخش فعاليت‌هاي ساختماني شهرداري تهران با استناد به 3 نوع شوك اقتصادي واردشده به بازار مسكن در سال جاري، پيش‌بيني كرد: آسيب اين ضربات، سال آينده در فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني بروز مي‌كند و ساخت‌وساز را به ركود كامل مي‌برد طوري كه جنب‌وجوش مالكان خانه‌هاي قديمي و فرسوده براي نوسازي، بعد از دو سال، فروكش خواهد كرد.
ریيس سازمان نوسازي شهر تهران كه پيش از اين چندين بار به مسوولان دولتي درباره عدم همكاری بانك‌ها در پرداخت تسهيلات ساخت مسكن و همچنين افزايش هزينه‌هاي احداث بناي مسكوني به واسطه رشد قيمت مصالح هشدار داده بود، حالا در آستانه سال جديد، نسبت به چشم‌انداز بازار مسكن در سال92 بدبين است و از «ركود مسكن در بهار92» خبر مي‌دهد. به گزارش «دنياي‌اقتصاد» در تهران از اواخر سال88 ساخت‌وساز مسكوني با شيب تندي افزايش يافت و همزمان در 13 منطقه اين كلان‌شهر كه جزو بافت‌فرسوده محسوب مي‌شود، حجم نوسازي چندبرابر شد، طوري كه در سال‌هاي 89 و 90 ركورد احداث آپارتمان در پايتخت زده شد و نزديك به 20درصد از كل واحدهاي مسكوني جديد، در مناطق فرسوده احداث شد.
امسال اما از يك‌سو شيب رشد ساخت‌وساز آرام شده و در ماه‌هاي اخير حتي به صفر رسيده و از سوي ديگر به‌خاطر آنچه «خالي‌گذاشتن دست سازنده‌ها از وام‌نوسازي» عنوان مي‌شود، تمايل مالكان بافت‌فرسوده به تخريب و نوسازي، به شدت افت كرده است. براساس آماري كه ریيس سازمان نوسازي شهر تهران در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار داده، در حال حاضر بيشترين اعتراض و گلايه‌هاي شهروندان در دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران، نپرداختن وام نوسازي از سوي بانك‌ها است كه باعث نيمه‌كاره ماندن عمليات تخريب و نوسازي خانه‌ها در برخي مناطق شده است.
عليرضا جعفري در اين باره گفت: گذشته از شوك ناشي از فقر تسهيلات بانكي در بازار مسكن، قيمت تمام‌شده ساخت نيز افزايش يافته و هزينه ساخت‌وساز را بالا برده است. همچنين تورم در سطح جامعه، مسكن را از اولويت اول مردم خارج كرده و باعث شده نوسازي بافت‌فرسوده كه در سال‌هاي اخير توسط خود مالكان و با نيت مصرفي انجام مي‌شد، هم‌اكنون در اختيار سرمايه‌گذاران قرار گيرد كه اين تغيير فاز به نفع بافت‌فرسوده نخواهد بود.
شوک اول به بحث بوروکراسی اداری و تسهیلات وام‌های ارزان قیمت مربوط می‌شود. در این بخش پرداخت نشدن وام‌ها قدرت اقتصادی ساکنین بافت را پایین آورد.

شوک دوم افزایش قیمت ساخت مسکن بود. در این بحث به دلیل نبود سیاست گذاری منسجم اقتصادی و رشد قیمت مصالح ساختمانی، هزینه ساخت و ساز به شدت بالا رفت و تا سطح مترمربعی 750 هزار تومان رسید. به تبع این افزایش قیمت، قدرت خرید کم شد و این کاهش قدرت خرید باعث شد تا رونق بازار مسکن قدری کمرنگ شود.

اما شوک سومی که در حوزه مسکن کاملا نمود پیدا کرد بحث سیاست‌های اقتصادی بود. عدم تحقق تسهیلات ارزان قیمت و افزایش قیمت ساخت‌وساز سبب شد تا بازار مسکن از اولویت اول سبد خانوار خارج شود.

این سه شوک برای ساکنین داخل بافت به دلیل تورم‌های موجود در حوزه تامین مایحتاج زندگی با شدت بیشتری اتفاق افتاد و به این ترتیب موضوع بحث تولید مسکن از اولویت اول خانواده‌های ساکن داخل بافت خارج شد به گونه ای که این خانوارها سعی می‌کردند با کیفیت قبلی به زندگی خود ادامه دهند.
یعنی نبود سیاست‌گذاری‌های مناسب در بخش مسکن روند صعودی تولید مسکن را که در ابتدای سال شاهد آن بودیم به یک روند نزولی تبدیل کرده است؟
هنوز به یک روند نزولی تبدیل نشده است اما احتمال می‌دهیم که اگر این فشارها بخواهد افزایش پیدا کند و شوک‌های وارد شده به بخش مسکن همچنان ادامه داشته باشد روند نوسازی در بافت فرسوده حتی نزولی هم خواهد شد.
یعنی هنوز از نظر شما روند ساخت‌وساز در بافت فرسوده نزولی نشده است؟
چون در ابتدای امسال با شیب خوبی کار شروع شده بود و تسهیلاتی که شهرداری داده بود تسهیلات انگیزشی و بسته‌های حمایتی خوبی بود به روند صعودی خوبی در این زمینه رسیدیم اما در حال حاضر در قیاس با سال گذشته بسیاری از درخواست‌هایی که در این مقطع از سال مطرح می‌شود که زمینه سه ماه اول سال آینده است (همانطور که می‌دانیم ابتدای هر سال نقطه اوج ساخت وساز در طول آن سال محسوب مي‌شود) به نحوی است که وضعیت درخواست‌ها به یک روند ثابت رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سه ماه اول سال آینده یک سیر نزولی در مسیر نوسازی بافت داشته باشیم و به اين ترتيب كليت بازار مسكن به فاز ركود برود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *