تخلف هزار میلیاردی در سازمان بازنشستگی و شستا

واکنش‌ها به تخلف هزار میلیاردی در سازمان بازنشستگی و شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) همچنان ادامه دارد.

دانش روز – خسرو یعقوبی : از یک سو سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است تا زمانی که تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت نشود، اعلام نتیجه آن خلاف قانون است، از سوی دیگر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که در تخلفات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی ردپایی از اختلاس وجود ندارد و از دیگر سو رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی معتقد است: گفته‌های آقای مقدسی نشان می‌دهد که در جریان حساب‌های ریز و مالی شستا بوده‌اند ولی جای تأسف است که بدون خواندن گزارش‌ها و بدون رویت مستندات، عجولانه در این باره واکنش نشان داده است.

در این بین صندوق بازنشستگی سکوت پیشه کرده و شستا به‌دنبال شکایت از جعفر‌زاده رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی است. تحقیق و تفحص از صندوق تامین اجتماعی اردیبهشت سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و براساس قانون 6 ماه مهلت برای پیگیری آن درنظر گرفته شد اما به دلایل مختلفی مانند عدم‌ همکاری این سازمان با اعضای کمیته تحقیق و همچنین تغییر مدیران این مجموعه در مدت تعیین شده کار به اتمام نرسید و مجدداً 6 ماه دیگر تمدید شد.

6 ماه مهلت قانونی دوم نیز در اردیبهشت امسال به پایان رسید اما باز هم نتیجه تحقیق و تفحص طی این مدت مشخص نشد به‌طوری‌که اعضای کمیته تحقیق و تفحص 6ماه دیگر نیز به زمان قبلی افزودند تا اینکه چند روز پیش رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی از تخلف یک هزار میلیارد تومانی در 150شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد که این خبر واکنش‌های فراوانی را در‌پی داشت.

سید جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی درباره زمان قرائت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در قانون اشاره شده که نتیجه تحقیق و تفحص تا لحظه‌ای که در صحن علنی مجلس قرائت نشده محرمانه است.

وی ادامه داد: وظیفه بنده این است که نتیجه‌ای را که در کمیسیون به‌عنوان تحقیق و تفحص به اتمام می‌رسد در مجلس قرائت کنم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اظهارنظر هر کدام از اعضای کمیته تفحص تا قبل از قرائت نتیجه تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس غیرقانونی است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تخلف هزار میلیارد تومانی در سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگی یادآور شد: اگر صحبت‌های آقای جعفرنژاد یکی از اعضای تحقیق و تفحص درباره تخلف هزار میلیارد تومانی در سازمان بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی صحت هم داشته باشد بر خلاف قانون عنوان شده است.

زمانی اظهار داشت: در هر کمیته تحقیق و تفحص 15 نفر حضور دارند که اگر هرکسی نظر شخصی خود را عنوان کند موجب مشکل در کشور می‌شود.

در همین زمینه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با ادعای اختلاس در سازمان تامین اجتماعی با رقمی بیشتر از آنچه در پرونده فساد مالی اخیر رخ داده گفت: هنوز نتیجه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به جمع‌بندی نرسیده است و کسی از محتوای گزارش‌ها خبر ندارد و نمی‌توان این اتهام را به این سازمان وارد کرد.

وی افزود: در گزارش‌هایی که هر سه‌کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی ارائه داده‌اند هیچ ردپایی از اختلاس وجود نداشته و نمی‌دانم این ادعا با چه انگیزه‌ای مطرح شده است.

مقدسی با تاکید بر اینکه تخلفات صورت گرفته از تامین اجتماعی اداری بوده و ردپایی از اختلاس در آن دیده نمی‌شود، گفت: این ادعاها پیگرد قانونی دارد و بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشیم تا هم روحیه مردم تضعیف نشود و هم خدمتگزاران کشور را زیر سؤال نبریم.

مستندات موجود است

اما رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی ‌در واکنش به تکذیب یکی از اعضای این کمیته که تخلف هزار میلیاردی در ‌تأمین اجتماعی را کذب دانسته گفت: وقتی سازمان تأمین اجتماعی هم اعلام کرده که تمام موارد بررسی‌شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی است، وی چطور این تخلف را کذب می‌داند.

سلیمان جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آقای مقدسی اظهارنظرغیر مسئولانه‌ای کرده است تصریح کرد: طبیعی است که در جریان این پرونده بزرگ تخلف، خیلی از آقایان نگران می‌شوند بنابراین باید به آنها حق‌داد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی با اعلام اینکه همه مستندات در دست من است گفت: این تخلفات مربوط به نمایندگان در ادوار مختلف است و از جمع نمایندگان فعلی مجلس نام کسی در این پرونده مطرح نیست.

شکایت شستا

اما در همین رابطه علی یوسف‌پور، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم به مهر گفت: در پی اظهارات آقای جعفرزاده، کارشناسان حقوقی شستا درصدد تهیه لایحه حقوقی شکایت از وی به دادگاه هستند که طی دو روز آینده تقدیم دادگاه می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *