سنگینی رکود بر بازار مسکن/ آیا حباب قیمت‌ها می‌ترکد؟

 کارشناسان بخش مسکن معتقدند که شباهتهایی میان افزایش قیمت مسکن سال ۹۱ با سال ۸۶ وجود دارد، بطوری که برخی از تحلیلگران مسکن و مشاوران املاک می گویند حباب قیمت مسکن در آینده می‌ترکد.
خبرگزاری فارس: سنگینی رکود بر بازار مسکن/ حباب قیمت‌ها می‌ترکد

به گزارش فارس، در سال 86 قیمت مسکن در حالی با افزایش ناگهانی خود به یکباره این بازار را در شوک فرو برد که محمد سعیدی‌ کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی سابق به تازگی طرحی را با نام «مسکن مهر» با خود به ارمغان آورده بود.

نکته قابل بحث بازار مسکن سال 91 نسبت به سال 86 این است که قیمت مسکن دو سال(89 و 90) است که افزایش 30 درصدی خود را همزمان با تحویل واحدهای مسکونی مهر تجربه می کند و نباید مثل سال 86 که بعد از سه یا چهار سال رکود به یکباره فنر افزایش قیمت آن آزاد شد، قیمتها به یکباره دو برابر افزایش یابد.

اما مشاوران املاک این روزها شباهتهایی را برای بازار مسکن سال 91 با سال 86 متصور هستند و عنوان می کنند که امسال نیز همانند سال 86 که رشد دو برابری قیمتها را شاهد بودیم و بعد از مدتی قیمتها کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد،قیمتها احتمالا کاهش خواهد یافت.

مشاوران املاک می گویند حباب قیمت مسکن در آینده می ترکد چرا که قدرت خرید مردم پایین است و همیشه بازار مسکن بعد از روند صعودی یک روند نزولی را تجربه می کند.

محمود احمدی‌نژاد نیز که درباره مسائل مختلف اقتصادی در سیما سخن می‌گفت با «کاذب» خواندن افزایش قیمت مسکن تاکید کرد که «بالارفتن قیمت مسکن بخشی از جنگ روانی دشمن است».

 *احتمال شکستن قیمت مسکن

یکی از مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می رود، حباب قیمت مسکن بترکد افزود: اگر مسکن مهر در ماه‌های آینده با یک روند مناسب تحویل متقاضیان مسکن شود احتمال شکست قیمت وجود دارد.

*سخنان رئیس جمهور قیمت مسکن را کاهش می دهد

یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: این که رئیس جمهور می گوید قیمت مسکن کاهش می یابد بازار مسکن را به کاهش قیمتها امیدوار می کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمتها کاهش می یابد گفت: هر احتمالی وجود دارد، بنابراین حال که نرخ ارز تا حدودی تعدیل شده تصور می شود قیمتها شکسته شود.

*کاهش قیمت مسکن معلوم نیست/مردم قدرت خرید ندارند

قدرت خرید مردم کاهش یافته است و رشد قیمت مسکن در چند هفته گذشته باعث شده تا حتی برخی از فروشندگان پول لازم، از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند.

*سال 86 فقط ملک گران شد اما امسال همه کالاها

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت مسکن همانند سال 86 را پیش بینی می کنید، افزود: البته تفاوتی که رشد قیمت مسکن امسال نسبت به سال 86 وجود دارد این است که در سال 86 نرخ دلار حدود 1000 تومان بود و تنها قیمت ملک افزایش یافت، اما امسال نرخ ارز به بالای 3500 تومان رسیده است و همه کالا در کنار قیمت مسکن افزایش یافته است.

*قیمت مسکن شاید کاهش بیابد/دلال ها عجله برای فروش دارند

مشاور املاک فعال در منطقه تهرانپارس به خبرنگار فارس گفت:خرید و فروش مسکن در این منطقه به شکل قابل توجهی در رکود بسر می برد اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که چند وقتی است دلالان مسکن شور و شوق زیادی برای فروش واحدهای مسکونی پیدا کرده اند و همین موضوع ما بنگاهی ها را به کاهش قیمت در ماه پایانی سال امیدوار کرده است.

*قیمت مسکن پایین می آید اما نه اینکه نصف شود 

احتمال اینکه قیمت مسکن پایین بیاید وجود دارد، چون قدرت خرید پایین آمده و وقتی خریداری برای مسکن نباشد سازنده نمی تواند بیشتر از چند ماه سرمایه خود را مسکوت بگذارد.

وی ادامه داد:این که قیمت مسکن کاهش یابد شاید درست باشد، اما اینکه به یکباره شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت باشیم اصلا به هیچ وجه درست نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *