نرخ سود بانکی و تأثیر بر اقتصاد کلان کشور

نرخ سود بانکی در شرایط کنونی با هرگونه تغییر منجر به بروز پارادوکسی برای اقتصاد کشور شده است. در حالی که در کشور های با اقتصاد با ثبات نرخ سود بانکی همراه با نرخ تورم افزایش می یابد در اقتصاد ما افزایش نرخ سود بانکی منجر به افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی باعث گسترده شدن بازارهای سوداگرانه و به نفع رانت جویان خواهد شد.

دولت توان خود را صرف کنترل نرخ تورم کند

دنیای اقتصاد – کارشناسان اقتصادی معتقدند که در شرایط فعلی بحث کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی مدخلیتی ندارد و بهتر است که دولت توان خود را صرف کنترل نرخ تورم کند.

 آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «در کشور های توسعه یافته نرخ سود بانکی بر اساس افزایش تولید تعیین می شود و بر این اساس رقابت بر کاهش نرخ سود بانکی است. این گونه کشورها معمولا نرخ تورم پایینی دارند بنابراین کسی برای دریافت سود پس انداز نمی کند

افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی ؟

بغزیان افزود: «علیرغم وجود منابع سرشار درآمدی کشور، هم اکنون بانک ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و بحث افزایش نرخ سود بانکی در جهت جذب سرمایه از این منظر مطرح می شود. اما کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی تبعاتی دارد که هر کدام می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود.»

وی در تشریح این مطلب گفت: «استدلال کسانی که با افزایش نرخ سود بانکی موافق هستند این است که افزایش نرخ سود بانکی موجب جمع آوری نقدینگی سرگردان می شود و باعث تامین مالی برای پروژه های تولید می شود. اما افزایش نرخ سود بانکی موجب افزایش هزینه تولید کننده و تعاقب آن تورم افزایش خواهد یافت. تورم حاصل در یک دور باطل موجب خروج نقدینگی از بانک ها و سرمایه گذاری در دیگر بازار های سود ده می شود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «از سوی دیگر با افزایش نرخ سود بانکی تنها کسانی قادر به دریافت تسهیلات و باز پرداخت آن هستند که تسهیلات دریافتی را صرف معاملات دلالی و واسطه گری می کنند. در این شرایط نظارت بانک ها باید افزایش یابد چرا که بازپرداخت چنین تسهیلاتی مطمئنا با فعالیت های تولیدی امکان پذیر نخواهد بود

نرخ سود بانکی و تأثیر بر اقتصاد کلان کشور ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی ) بغزیان خاطر نشان کرد: «کاهش سود بانکی نیز می تواند باعث بسته شدن حساب های بانکی به خصوص سرمایه های کوچک و جابجایی آن در بازارهای سودآور دیگری از جمله طلا، دلار و خودرو شود. چرا که چشم پوشی از سود بانکی در این شرایط آسان خواهد بود.»

وی در پایان گفت: «راه حل وضعیت مذکور این است که از یک سو نرخ تورم کنترل شود و از سوی دیگر تولید کننده بتواند با روشهای بهینه تر سرمایه گذاری خود را به صرفه کند. با کنترل نرخ تورم اگر بانک ها همچنان با مشکل کمبود نقدینگی روبرو بودند می توان به تغییر نرخ سود بانکی پرداخت. همچنین بانک ها هم باید علاوه بر توجه به بازپرداخت بر نحوه بکارگیری تسهیلات نظارت کنند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.