بازار مسکن در این روزها چه حال‌وهوایی دارد؟

دشواري‌هاي تعويض آپارتمان در شب‌عيد

در دو فصل از سال معمولا خريد و فروش در بازار مسكن اوج مي‌گيرد، يكي فصل تابستان كه بيشترين نقل‌وانتقالات ملكي در اين فصل به دليل تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها و راحتي خانوار‌ها در اسبا‌ب‌كشي انجام مي‌شود و ديگري دو ماه منتهي به پايان سال كه خانواده‌ها در اين دوره براي نونوارشدن نوروزي و برگزاري جشن ‌سال نو در خانه‌ جديد، تصميم به جابه‌جايي ملكي مي‌گيرند.

امسال خريد‌هاي شب‌عيد در بازار مسكن همزمان شده با خريد‌هايي كه با نيت سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود و در اين شرايط، معامله براي خانوارها مي‌تواند ريسك‌هايي را به همراه داشته باشد. بازار مسكن از نيمه‌دوم امسال تحت‌تاثير فروكش‌كردن نوسانات قيمتي بازارهاي موازي، با مراجعه سنگين خريدار مواجه شد. كساني كه پول‌هاي حاصل از معامله ارز و طلا را حالا روانه بازار مسكن كرده‌اند، عملا شرايط را براي تحريك قيمت مسكن فراهم كرده‌اند طوري‌كه با شروع خريد‌هاي شب‌عيد و اضافه‌شدن حجم تقاضا در بازار مسكن، افزايش كاذب قيمت مسكن اتفاق خواهد افتاد.
اين در حالي است كه در تابستان امسال يعني فصل اول نقل‌وانتقال چون‌كه سفته‌بازي در بازار مسكن در كمترين حد ممكن بود و سفته‌بازها –دارندگان نقدينگي و سرمايه‌هاي سرگردان- عمدتا در بازارهاي سكه و دلار مشغول فعاليت بودند، رشد قيمت مسكن هم طبيعي بود و با كمترين ريسك مي‌شد براي خريد آپارتمان اقدام كرد.
در حال حاضر اما براي خريد‌هاي شب‌عيد لازم است احتياط‌هايي انجام شود.
خانوارها بايد ريسك و سود اقتصادي جابه‌جايي در انتهاي سال را براي خود محاسبه كنند.
خانوارهايي كه در ماه‌هاي بهمن و اسفند براي جابه‌جا‌شدن و رفتن به آپارتماني بهتر، تصميم به تعويض ملك مي‌گيرند، با دو هدف دست به اين اقدام مي‌زنند.
هدف اول اين افراد رفتن به محلي تميز و بهتر از قبل است و هدف دوم نيز خلاصي از خانه‌تكاني زمان‌بر و هزينه‌بر است. اين افراد تصور مي‌كنند اگر به جاي تعميرات جزئي و خانه‌تكاني، به محلي تازه و كم‌ سن‌وسال‌تر منتقل شوند، هم در هزينه و هم در صرف زمان، برنده هستند.
البته چنين تفكري براي سال‌هاي گذشته تاحدودي منطقي بود اما امسال شرايط در بازار مسكن، دشواري‌هاي اين انتخاب را تا حدود زيادي افزايش داده است.
خريد از بازار مسكن در اين روزها هر چند سخت و دشوار تحليل مي‌شود، اما از سوي ديگر بايد اين موضوع مهم را مد نظر داشت كه سال آينده شرايط اقتصادي و سياسي كشور معلوم نيست به نفع خريداران مسكن باشد يا نه؟!
برخي كارشناسان مسكن مي‌گويند: تجربه سال‌هاي انتخاباتي نشان داده قيمت مسكن دچار افزايش مي‌شود، اما برخي ديگر مي‌گويند سال‌هايي كه انتخابات رياست‌جمهوري بوده، حواس‌ها به سمت تبليغات انتخاباتي رفته و خريد و فروش در بازار مسكن به كمترين حد خود مي‌رسيده و در نتيجه قيمت مسكن در آن ايام رشد زيادي از خود بروز نداده است. با اين حال به نظر مي‌رسد از آنجا كه قضاوت براي تابستان سال آينده هنوز زود است، خانوارها نبايد به هواي ترس از رشد قيمت سال آينده، وارد بازار پرالتهاب ماه‌هاي بهمن و اسفند شوند.
شايد انتخاب درست، صرف‌نظر از خريد شب‌عيد و اقدام به تعمير و بازسازي منزل باشد.
در حال حاضر بانك مسكن به متقاضيان تعميرات و بازسازي آپارتمان، 5 ميليون تومان وام جعاله پرداخت مي‌كند. هرچند گرفتن اين وام از بانك‌مسكن به مثابه پيمودن مسير‌هاي هفت خوان رستم، دوندگي دارد اما در اين شرايط شايد اقدام درست، همين باشد.
بانك مسكن با ترهين سند ملك، با مالك 5 ميليون تومان وام بازسازي مي‌دهد. پرداخت اقساط اين وام براي وام‌گيرندگان راحت است و در حد مبلغي است كه براي وام خريد 20 ميليون توماني، پرداخت مي‌شود. همچنين چنانچه هزينه خانه‌تكاني و تعمير و بازسازي منزل بيش‌از 5 ميليون تومان باشد و خانوارها مصمم باشند به جاي خانه‌تكاني، جابه‌جا شوند، گزينه بهتر «پيش‌خريد» مي‌تواند باشد. در شرايط كنوني شما با پيش‌خريد در شب‌عيد، مي‌توانيد بخشي از مبلغ را بپردازيد و مابقي را در سال آينده برحسب پيشرفت فيزيكي ساختمان پرداخت كنيد.
در اين حالت حتي اگر شما آپارتماني را با قيمت كاذب پيش‌خريد كنيد، در گذر زمان، برنده محسوب مي‌شويد ضمن اينكه هنوز خانه فعلي‌تان را نفروخته‌ايد و با فروش آن در سال آينده، سود بيشتري از برآيند معامله نصيب‌تان خواهد شد.
اما بهتر است در دو ماه پاياني سال جاري حتي‌الامكان خانه آماده تحويل نخريد.
بررسي‌هايي كه اخيرا يك دفتر اقتصادي در حوزه مسكن وابسته به يكي از نهادهاي دولتي انجام داده، نشان مي‌دهد: از ابتداي پاييز امسال تقاضاي مصرفي و تقاضاي سرمايه‌اي هر دو به‌صورت توام وارد بازار مسكن شده‌اند و با پشتيباني از افزايش قيمت مسكن، شرايط را براي خريد سخت كرده‌اند.
اين دفتر در عين حال تاكيد كرده است: افتتاح‌هاي مسكن‌مهر در اطراف تهران و همچنين عرضه آپارتمان‌هايي كه ساخت‌ آنها در تهران از ابتداي سال89 شروع شده بود تا حدودي جلوي رشد جهشي قيمت مسكن را گرفته است، اما رشد قيمت مسكن به اندازه تورم تا پايان امسال دور از انتظار نيست.
در حال حاضر اميد مسوولان در بازار مسكن به جذاب‌تر شدن بورس تهران و عدم كاهش قيمت بازارهاي رقيب است تا بلكه نقدينگي‌هاي سرگردان ديرتر وارد بازار مسكن شود.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *