تغییرات قیمت در بازار کامپیوتر و موبایل بالاتر از دلار

طی پنج ماهی که از سال 91گذشته است بازار خرید و فروش کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال دوران پر ماجرا و همچنین پر افت و خیزی را تجربه کرده ‌است.

افت و خیزهایی که مهمترین عامل آنها نوسانات نرخ ارز عنوان شده است و البته تشدید مشقات پیش‌روی واردکنندگان، برای واردات کالا! البته کارشناسان و فعالان بازار معتقدند، بخشی از نابسامانی‌های موجود در بازار ناشی از اجرای تصمیم‌ها و طرح‌های جدید با هدف رفع معضلات قدیمی و ریشه دار بازار است که متاسفانه، در چنین شرایطی اجرای این طرح‌ها موجب دامن زدن به مشکلات بازار شده است.
کارشناسان می‌گویند، کندی روند واردت کالا و رشد شدید قیمت‌ها محسوس‌ترین رخداد بازار طی پنج ماهی است که از سال 91 می‌گذرد. بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان تغییرات نرخ دلار طی پنج ماه گذشته در حدود 30 درصد بوده است، اما در بازاری که کسبه ادعا می‌کنند قیمت کالاهایش بر اساس تغییرات نرخ ارز محاسبه می‌شود شاهد رشد 40 و حتی در برهه‌هایی از زمان 45 درصدی قیمت‌ها بوده‌ایم. در این گزارش ما به برسی روند قیمت‌ها طی پنج ماه اخیر در مورد کالاهای پرمخاطب بازار کامپیوتر و دیجیتال پرداخته ایم.اگر به بررسی روند قیمت‌ها در بازار این کالاها علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:

رشد 30تا 40 درصدی قیمت لپ‌تاپ در پنج ماه
با توجه به این موضوع که درصد مخاطبان لپ‌تاپ نسبت به کالاهای دیگر در بازار کامپیوتر بیشتر است،در بازار این کالاها شاهد رشد محسوس‌تر قیمت‌ها طی پنج ماه گذشته بوده‌ایم؛ چرا که اعداد و ارقام حاصل از مقایسه نرخ دلار،گویای یک رشد 10 تا 15 درصدی قیمت در بازار لپ تاپ در مرداد ماه نسبت به ماه قبل است،اما در بازار شاهد رشد
بسیار بیشتری بودیم.
بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در نیمه نخست مرداد ماه، میزان تغییرات قیمت لپ‌تاپ نسبت به تیر ماه ، در حدود 6 تا 8 درصد و در حدود 25 تا 50 هزار تومان و در نیمه دوم مرداد ماه نسبت به نیمه اول در حدود 10 تا20 درصد بوده است.البته در مورد برخی از برندها شاهد یک رشد عجیب قیمت 150 تا 200 هزار تومانی طی یک هفته بودیم که به گفته کارشناسان چنین رشد قیمتی صد در صد کاذب بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *