شرایط پیش فروش خودروها در سال ۹۵ ابلاغ شد

پیش بینی بازار خودرو در سال 98

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شرایط پیش فروش خودروها در سال ۹۵ را ابلاغ کرد و با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو گفت: عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند در پیش فروش ارقامی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو را دریافت کنند.

سید محمود نوابی با اشاره به ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو افزود: در آئین نامه جدید به چگونگی پیش فروش ، خدمات پس از فروش ، ارتقاء رتبه نمایندگی ها ، نحوه رسیدگی به شکایات ، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز توجه شده درحالیکه در آئین نامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود .

پیش فروش خودروها در سال ۹۵ چه شرایطی دارد؟

وی شمول این آئین نامه را که از ۲۸ فروردین ۹۵ برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت دانست و گفت: نقطه قوت آئین نامه توجه به حقوق مصرف کننده خودرو است ، پیش از این خودروسازان ، عرضه کنندگان و واسطه های مجاز اقدام به پیش فروش می کردند .

پیش بینی بازار خودرو در سال 95عالم اقتصاد – نوابی با بیان اینکه در این آئین نامه جدید شرایط تحویل فوری ، تحویل قطعی ، پیش فروش قطعی و عادی ، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است افزود:‌ برخلاف ائین نامه قبلی که در روش پیش فروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت می شد ،در آئین نامه جدید عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو دریافت کنند.

وی حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را ۳۰ روز اعلام کرد و گفت : درصورت تاخیر در تحویل خودرو ، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق آنچه در آئین نامه قید شده جریمه پرداخت کند ، براساس آئین نامه جدید حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در ۹ ماه آینده سودی است که نظام بانکی می پردازد .

نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند افزود : اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی می تواند به سازمان های صنعت ، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر ۲۰ روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند ، اگر رضایت شاکی جلب نشد می تواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.

وی گفت: مصرف کنندگان خودرو می توانند شکایات خود را در هر زمینه ای اعم از خودرو و سایر موارد ، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) به سامانه آنلاین ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام تا کارشناسان به ان رسیدگی کنند.

نوابی افزود: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی ، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد می تواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را بنحوی که به قیمت خودرو لطمه ای وارد نشود برطرف کند ، اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند.

وی با بیان اینکه خودروساز مکلف است بابت توقف بیش از دو روز خودرو در تعمیرگاه جریمه پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد گفت: خودروساز ملزم است بابت هر روز توقف اضافی خودرو سواری در تعمیرگاه (۰/۰۰۱۵) پانزده ده هزارم بهای خودرو را پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد.

نوابی افزود: همچنین خودروساز مکلف است برای توقف هر روز اضافی خودروهای عمومی و تاکسی (۰/۰۰۲) دو هزارم ، خودروهای سنگین و موتورسیکلت (۰/۰۰۱) یکهزارم و بیش از یکماه برای خودروهای سنگین (۰/۰۰۰۲) دو ده هزارم بهای خودرو جریمه پرداخت کند .

وی با بیان اینکه در آئین نامه جدید ضمانت رنگ ، قطعات و خدمات پس از تعمیرهم دیده شده است گفت : در این آئین نامه برای هر قطعه تعویضی ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر گارانتی (ضمانت) در نظر گرفته شده و اگر خودرو دوبار بابت نقصی به تعمیرگاه مراجعه کرد ، خودروساز مکلف به محاسبه و پرداخت جریمه تاخیر از همان لحظه ورود خودرو به تعمیرگاه است.

نوابی افزود: متن آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حمایت قرار دارد و مصرف کنندگان خودرو برای آشنایی با حقوق خود می توانند به ان مراجعه کنند.

One thought on “شرایط پیش فروش خودروها در سال ۹۵ ابلاغ شد

  1. بازتاب: قانون جدید در شرایط پیش فروش خودرو | نوروز 95

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.