قانون مشاغل و کارهای سخت و زیان آور

قانون مشاغل و کارهای سخت و زیان آور

اگر شما هم کار یا شغل سخت و زیان آور دارید بهتر است با قوانین کارهای سخت و قانون کار مشاغل و زیان آور آشنا باشید

چقدر با قانون کار سخت و زیان آور آشنا هستید؟

الف- کارهای سخت و زیان آور کارهایی هستند که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر به آن کار , تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد میشود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است ,  و باید با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره صفت و سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش داد یا حذف کرد.

Law work hazardous and hard jobs
Law work hazardous and hard jobs

۱- کارفرمایان کلیه کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی که تمام یا برخی از مشاغل آنها حسب تشخیص مراجع ذی ربط سخت و زیان آور اعلام شده است یا اعلام خواهد شد مکلفند ظرف دو سال از تاریخ تصویب قانون مربوطه,  نسبت به ایمن سازی عوامل شرایط محیط کار ( مطابق حد مجاز و استاندارد اقدام کنند.
۲- کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی مکلفند قبل از ارجاع کارهای سخت و زیان آور به بیمه شدگان ، ضمن انجام معاینات پزشکی,  از لحاظ قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با نوع کارها رجوع داده شده ، نسبت به انجام معاینات دوره ای آنان ( حداقل در هر سال نباید کمتر از یک بار باشد) ، به منظور آگاهی از روند سلامتی و تشخیص به هنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی اقدام کنند.

ب- حمایت ها:
۱- افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی در کارهای سخت و زیان آور (مخل سلامتی) اشتغال داشته و در هر مورد حق بیمه مدت مذکور را به سازمان پرداخته باشند، میتوان تقاضای مستمری بازنشستگی کنند، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور ۱٫۵سال محاسبه خواهد شد.
۲- در صورتی که بیمه شدگان مشاغل سخت و زیان آور , قبل از رسیدن به سن مقرر با کمتر از (۲۰) سال سابقه خدمت دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور شوند ( به تائید کمیسیون های پزشکی ) با هر میزان سن و سابقه خدمت بازنشسته  خواهند شد.

قانون مشاغل و کارهای سخت و زیان آور
قانون مشاغل و کارهای سخت و زیان آور

۳-  برای مشمولان این مشاغل,  چهاردرصد به نرخ حق بیمه در قانون تامین اجتماعی افزوده خواهد شد که آن هم در صورت تقاضای مشولان قانون، به طور یکجا یا به طور اقساطی به وسیله کارفرمایان پرداخت خواهد شد.

در صورتی که شما نیز در مورد مشاغل سخت و زیان آور اطلاعات جدیدی دارید لطفاً آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید و به نظات سایرین امتیاز دهید

One thought on “قانون مشاغل و کارهای سخت و زیان آور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.