تأثیر انتخابات بر بازارهای سکه، دلار ، مسکن و بورس

تأثیر انتخابات بر بازارهای سکه، دلار ، مسکن و بورس

در اکثر کشورها دوران نزدیک به انتخابات ، نوسانات بازارهای مختلف بسیار هیجانی و لحظه ای می شود.اگر ماههای منتهی به انتخابات سال قبل آمریکا را در خاطر داشته باشید ، تأثیر انتخابات بر بازارهای سکه، دلار ، مسکن و بورس مشهود بود، یک روز نرخ برابری دلار و به تبع آن نرخ جهانی طلا ، 30 دلار افت می کرد، فردای آنروز 50 دلار افزایش را تجربه می کرد. پس این مسئله منحصر به کشور خاصی نیست.

دنیای اقتصاد – دلیل این امر مطمئنن بخاطر ابهام ناشی از تصمیمات متفاوت کاندیداها می باشد. وقتی شرایط مشخص و روشن است ، می توان انتظار رفتار تحلیلی مبتنی بر آن شرایط را از بازارها داشت. اما وقتی هر روز یک خبر که بعضی در مقام تکذیب خبر روز قبل منتشر می شوند، بازار در ابتدا تصمیم های بسیار کوتاه مدتی، مبتنی بر منطق همان خبر احتمالی را از خود بروز می دهد.

منتظر رشد رویایی بورس در کنار سقوط شدید سکه ، دلار و مسکن باشیم ؟

یک مثال شفاف: در آخرین لحظات آقای هاشمی ، برای انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کرد. در اولین لحظه دلار و به تبع آن سکه افت کردند. بورس هم در لحظه انتشار این خبر تعطیل بود وگرنه آنهم به سرعت یک واکنش احساسی نشان می داد. در ابتدا بازارها با شنیدن این خبر اینطور تصور می کنند که به دلیل تجربه و سابقه بالای آقای هاشمی ایشان می توانند در صورتیکه تا چندین هفته بعد ریئس جمهور شوند ، روندی را آغاز کنند که در ماه های بعد ارامش به فضای اقتصادی سیاسی کشور برگردد. بعد از این احتمال می رود که دلار هم به مرور کاهش قیمتی را تجربه کند.

که البته شاید هم نکند. اما همانطور که قبلا در مطلبی گفتم بازارها در ابتدا به پیشواز خبر می روند و بر اساس احتمال فلان نتیجه بازار را  به سرعت ، تنظیم می کنند. از سوی دیگر بورس هم به احتمال بسیار زیاد ، روند مثبت همه جانبه ای خواهد داشت. دیدگاه های اقتصادی فرد مورد اشاره به سیاست های بازار سرمایه می تواند نزدیک باشد و احتمالا (از نظر بازار) اوضاع بورس بهتر خواهد شد.

همه اینها احتمال است، مثل یک تب می اید و چند روز بعد اگر همین خبرها تکذیب نشود و یا خبر مهم تری منتشر نشود، این تب آرام می شود. بعد از آن نوبت تحلیل منطق است. اگر تحلیل ها هم در همین روند بود ، مسیر بازار ادامه خواهد داشتوگرنه هیمن مسیر به صورت برعکس، به سرعت  اتفاق خواهد افتاد.

خلاصه تا انتخابات برگزار شود و نتیجه اش بیاید، بازارها نوسانات شدید خواهند داشت و امکان نوسان گیری از این شرایط بسیار دشوار است و فقط افراد فعال یک بازار شاید بتوانند از آن استفاده کنند البته با ریسک بالا.

خلاصه اینکه تأثیر انتخابات بر بازارهای سکه، دلار ، مسکن و بورس با سطح اطلاعاتی موجود انتظار افت قیمت سکه، دلار ، مسکن و تقویت بورس را نوید می دهد. همه این موارد می تواند با تکذیب یک خبر تغییر اساسی کند بنابراین نباید در تصمیم گیری درگیر شرایط لحظه ای بازارها شد و تصمیمی که در آرامش فکری گرفته شده ، مبنای عمل است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *