وعده کاهش قیمت خودرو تا چه اندازه قابل اطمینان است؟

گروه خودرو- دولت در حالی رای به آزادسازی قیمت خودرو داده که خودروسازان هنوز نرخ جدید محصولات خود را اعلام نکرده‌اند و در مقابل، بازار با افزایش قیمت شدیدی روبه‌رو شده است.

هرچند گمانه‌زنی‌ها از احتمال افزایش بیش از پیش قیمت‌ها می‌گویند، اما مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظر دیگری دارند و وعده کاهش قیمت می‌دهند.
بر همین اساس طبق پیش‌بینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت؛ اما آیا می‌توان به این اظهارنظر دل خوش کرد؟
شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمت‌ها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه می‌کند و این در حالی است که قیمت‌های بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمت‌ها خواهد بود كه این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمت‌ها چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتری‌ها را بالا می‌برند و بی پاسخ می‌گذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بیش از نرخ‌ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمت‌های تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانه‌داری کشور واریز می‌شود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آن‌ها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیان‌های اخیرشان، اتفاقا به نظر می‌رسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.
بنابراین امکان دارد بر خلاف نظر میرآخورلو که به عدم تمایل خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها بیشتر از نرخ‌های محاسباتی بر اساس نرخ ارز مبادلاتی اشاره کرده است، خودروسازان قیمت‌هایشان را افزایش دهند و این یعنی صعود قیمت رسمی خودروهای داخلی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *