پیش بینی سود بانکی در سال های پیش رو

بالاترین نرخ سود بانکی را کدام بانک کجا میدهد؟

ظاهراً بانک مرکزی جذب هرگونه سپرده ویژه اعم از سه ماهه ، شش ماهه و یکساله را انتهای سال ۹۶ ممنوع اعلام کرده است. این مسئله دو نکته خیلی مهم در پی خواهد داشت

۱- اینکه سپرده های جدید با سودهای پایینتر سپرده گذاری خواهند شد

۲- در ایام نزدیک به عید نوروز سال ۹۷ جهت جذب سرمایه های جدید سود بانکی افزایش خواهد یافت

بنابراین اگر قصد سپرده گذاری در بانک ها را دارید تا انتهای سال صبر کنید سپس یک سپرده یکساله ایجاد کنید تا بیشترین سود را داشته باشید.

بروز رسانی ۱۴ آذر ۹۶

کوچ بزرگ سپرده‌ها

? آمار شهریور بانک مرکزی، کوچ سپرده‌ها از کوتاه‌مدت به بلندمدت را تایید کرد. عمده این چرخش در بازه ۱۱ روزه تعیین‌شده ازسوی بانک مرکزی برای رعایت سقف نرخ سود علی‌الحساب ۱۵ درصد اتفاق افتاده است.

? این دوره تنفس موجب شده بسیاری از بانک‌ها و سپرده‌گذاران برای گریز از سقف تعیین‌شده اقدام به جابه‌جایی سپرده کوتاه‌مدت به بلندمدت البته با نرخ‌های سود بیش از ۱۵ درصد کنند.

? این کوچ نادر در سپرده بانکی دو اثر به‌دنبال خواهد داشت؛ اثر مثبت این است که به‌دلیل ماندگاری بیشتر سپرده‌های بلندمدت، خطر تحریک تورم کمتر شده است. اما روی دیگر ماجرا آن است که در حال حاضر، به بخش قابل‌توجهی از سپرده‌های بانکی، سود بیش از ۱۵ درصد تعلق می‌گیرد.

? حجم سپرده‌های بلندمدت در پایان نیم‌سال اول به ۶۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای کم‌اثر کردن اهداف بخشنامه رعایت سقف ۱۵ درصدی باشد./ روزنامه دنیای اقتصاد

ارتعاش نرخ سود در سپرده‌های بانکی

?آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد ماهانه مانده سپرده‌ها پس از ابلاغ دستورالعمل کمی کاهش یافته است، بر این اساس رشد ماهانه مانده سپرده‌ها در شهریورماه معادل ۱٫۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰٫۳ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه سپرده‌ها نیز به ۲۱٫۹ درصد رسیده است.

?براساس این آمارها می‌توان عنوان کرد پس از ابلاغ دستورالعمل درخصوص رعایت نرخ سود تعیین شده، قدری از ورودی رشد سپرده‌های بانکی کاسته شده است. البته فرصت یک هفته‌ای بانک مرکزی، در اجرای این بخشنامه باعث شده که نقدینگی سرگردان نیز تبدیل به سپرده‌های بانکی شود و رشد مانده سپرده‌ها تغییر قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های قبل نداشته باشد.۲۰۰ هزار میلیارد تومان !

این مبلغی است که بانکهای ایران باید بابت سپرده های بانکی، طی یکسال سود بدهند،

تاثیر نرخ سود بانکی در بازار مسکن

اگر چه بازارهای پول و مسکن، رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در یکی (بانک‌ها) می‌تواند تقاضای خرید در دیگری (بازار ملک) را افزایش دهد اما این رابطه به‌صورت آنی و در کوتاه مدت آن هم با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن، قابل انتظار نیست.

طی هفته‌های اخیر ورود نوعی از تقاضای خرید به این بازار با مبدأ سپرده‌های بانکی، محسوس بوده است اما به‌خاطر زمانبر بودن فرآیند جست‌وجو ناشی از کمبود فایل مناسب (متراژ کوچک و متوسط)، این مراجعه‌ها هنوز به انجام معامله خرید، منجر نشده است.

رصد دو «نرخ» در تورم ۹۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوسان دو متغیر «نرخ سود بانکی» و «نرخ ارز» اثری در مسیر نرخ تورم نداشته است. این احتمال وجود داشت که با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی درخصوص نرخ سود بانکی بخشی از نقدینگی بانک‌ها به سوی دیگر بازارها گسیل و باعث افزایش نرخ تورم شود. همچنین ورود نرخ ارز به کانال ۴ هزار تومانی نیز مسیر تورم را افزایشی نکرد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم مسیر فعلی، نرخ تورم برای دومین سال متوالی تک‌رقمی ثبت شود؛ اتفاقی که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

سیف: آرامش بر بازار ارز حاکم شد

رئیس کل بانک مرکزی:
?بازرسی از ۴۵۰۰ شعبه بانکی در سراسر کشور، حکایت از اجرای دقیق نرخ سود بانکی مصوب دارد.
?در حال حاضر، ثبات بر بازار ارز حاکم است.

بالاترین نرخ سود بانکی را کدام بانک کجا میدهد؟
بالاترین نرخ سود بانکی را کدام بانک کجا میدهد؟

 

 

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (تاریخ انتشار هم اکنون)

آرشیو مطالب قبلی (سوابق پیش بینی ها را بررسی فرمائید و نظر دهید)

پیش بینی سود بانکی در سال های پیش رو (تاریخ انتشار مطلب ۹ دی ۹۶)

پیش بینی سود بانکی سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (تاریخ انتشار مطلب ۱۳ مهر ۹۶)

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های بعد (تاریخ انتشار مطلب ۲۳ خرداد ۹۶)

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های آینده (تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۹۵)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.