کمال همنشینی با نمایندگان مجلس در وزرا اثر کرده است!

رئیس مجلس با کنایه‌ به رئیس‌جمهور همراه با لبخند می‌گوید: “آقای رئیس‌جمهور احتمالاً به شما اطلاعات غلط دادند، وزرا جای دیگری می‌روند!!”

استیضاح سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با شوخی و خنده تمام شد - دانش روز - خسرو یعقوبی

به گزارش دانش روز به نقل از فارس، جلسات علنی نوبت صبح و عصر امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح استیضاح سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی اختصاص دارد که البته با حاشیه‌هایی هم همراه است:

* رئیس‌جمهور با کمی تأخیر پس از شروع جلسه علنی صبح مجلس به همراه محمدرضا رحیمی معاون اول، ثمره‌هاشمی دستیار ارشدش و محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی برای دفاع از عملکرد وزیر اقتصاد وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

* رئیس مجلس پس از سخنرانی تعدادی از طراحان استیضاح، برای ساعتی جلسه علنی صبح را به منظور ملاقات با هیئت بانوان مصری، ترک می‌کند اما پیش از خروج از جلسه و برای آنکه بی‌احترامی به میهمانان حاضر در جلسه که رئیس‌جمهور یکی از آنهاست، نشود، از جایگاه هیئت رئیسه پایین آمده و ضمن خوش و بش با احمدی‌نژاد، به گفت‌وگوی کوتاهی با وی و معاون اول و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌پردازد.

* محمدرضا تابش رئیس فراکسیون اقلیت مجلس پس از ورود رئیس‌جمهور به صحن علنی، در کنار صندلی او حضور یافته و با احمدی‌نژاد گفت‌وگو می‌کند.

*سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اولین وزیری است که در صحن علنی حضور دارد. تعدادی از وزرا نیز بعداً به جمع اعضای حاضر هیئت دولت در صحن علنی می‌پیوندند که رستم قاسمی وزیر نفت و سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری از آن جمله هستند.

*احمدی‌نژاد از همان ابتدای جلسه علنی صبح امروز تا پایان،‌ در صحن علنی حضور دارد (در حالی که روال 6 سال اخیر بیانگر این است که معمولا زمانبندی حضور رئیس جمهور در مجلس طوری بود که دقایقی بعد از ورودش سخنرانی کرده و سپس جلسه را ترک می کرد).

زمان جلسه صبح امروز مجلس اجازه سخنرانی به رئیس‌جمهور برای دفاع از حسینی را نمی‌دهد؛ به همین دلیل سخنرانی احمدی‌نژاد به جلسه نوبت عصر پارلمان موکول می‌شود.

*احمدی‌نژاد در حضوری بهنگام رأس ساعت ۱۴ و پس از تنفس دو ساعته نمایندگان در حالی که حدود ۲۰ تن از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند، در جلسه حاضر می‌شود.

*احمدی‌نژاد در حین سخنرانی خود در جلسه نوبت عصر مجلس برای این که تلویحا بگوید تعامل وزرا با مجلس بسیار زیاد است، خطاب به نمایندگان می‌گوید: “الحمدلله در هفته حدود نیمی از وزرای کابینه در مجلس حضور دارند و در اختیار شما هستند!!”

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با کنایه‌ای به رئیس‌جمهور همراه با لبخند، پاسخ می‌دهد: “آقای رئیس‌جمهور احتمالاً به شما اطلاعات غلط دادند، وزرا جای دیگری می‌روند!!”

رئیس جمهور با نهایت حاضر جوابی و زیرکی به لاریجانی جواب می‌دهد: “کمال همنشینی با نمایندگان مجلس در وزرای کابینه هم اثر کرده و آنان از نمایندگان یاد گرفتند که می‌گویند به مجلس می‌آیند اما جای دیگری می‌روند!!”

رئیس‌جمهور با قاطعیت در بخشی از نطق خود خطاب به نمایندگان: “هر کسی هر غلطی کرده، باید با او برخورد و به ملت هم اعلام شود!!”

* در جلسه عصر امروز مجلس، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، به عنوان مخالف استیضاح وزیر اقتصاد، در حالی که حدود نیم ساعت از وقت وزیر را برای سخنرانی گرفته بود، به موافقت با ماندن حسینی در وزارت اقتصاد پرداخت و سخنرانی کرد. گویا گفت‌وگوی صبح امروز حسینی وزیر اقتصاد با لاریجانی در جایگاه هیئت رئیسه و تنفس 2 ساعته و نهار مشترک رؤسای دو قوه مثمرثمر بوده است.

پس از پایان صحبت‌های لاریجانی رئیس مجلس در دفاع از وزیر اقتصاد، عزیز اکبریان نماینده کرج که به عنوان طراح استیضاح حسینی در صحن علنی سخنرانی کرده بود، خطاب به برخی نمایندگان با صدای بلند می‌گفت: “مجلس، مجلس لاریجانی نیست بلکه مجلس همه نمایندگان است!!”

*احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه نوبت عصر پارلمان نیز به سخنرانی در موافقت با “عدم اعتماد” به وزیر، پرداخت اما پس از قرار گرفتن پشت تریبون زمانی که می‌خواست از روی برگه‌هایی که در اختیار داشت، مطالبی را قرائت کند، متوجه می‌شود که عینکش را به چشم نزده است و از یکی از حضار می‌خواهد عینک او را برایش بیاورند که لاریجانی بار دیگر به مطایبه می‌گوید”لابد نمایندگان عینک شما را زده‌اند!”

در حین سخنرانی توکلی در جلسه عصر، مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران یادداشتی به وی می‌دهد.

توکلی در صحبت‌های خود می‌گوید: “حسینی، وزیر اقتصاد در جلسه امروز پارلمان دو بار به نمایندگان دروغ گفته است.”
او صدایش گرفته اما خطاب به وزیر اقتصاد می‌گوید: “آیا شما به نمایندگان ملت دروغ می‌گویید!؟!”

*حسینی در جلسات نوبت صبح و عصر مجلس، سخنرانی و در بخشی از سخنانش نیز تأکید می‌کند: “من مجرم نیستم، والله اگر من به این تخلف سه هزار میلیاردی آگاه بوده و سکوت کرده باشم، استیضاح روشن بهتر از استعفای خاموش است، بنده با یک کیف برزنتی از روستا به تهران آمدم و اگر به من رأی عدم اعتماد هم بدهید کیف برزنتی خود را برداشته و مجدداً به روستا بازمی‌گردم؛ در کشور قحط ‌الرجال نیست.”

حسینی در جریان صحبت‌های عصر امروز خود چندین بار از لفظ “کمیسیون 90” استفاده می‌کند به همین دلیل لاریجانی به وی تذکر می‌دهد که “کمیسیون ‘اصل ۹۰’ است!”

*احمدی‌نژاد پیش از آغاز رأی‌گیری، در جملات کوتاهی خطاب به نمایندگان می‌گوید: “من می‌خواهم از همه تشکر کنم، بحث‌های بسیار خوبی شد، انشاءالله آقای حسینی را بدهید ببریم دولت، ما همه شما را دوست داریم، این را اعتقادی می‌گویم، هر اتفاقی هم باشد، باز هم شما را دوست داریم و کنار شما خواهیم بود انشاءالله، موفق باشید”.

*از صبح امروز تا عصر موضوع تخلف بزرگ بانکی به میزان 3 هزار میلیارد تومان در صحن علنی مجلس در حال بررسی است. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی حدود ساعت 15 در خانه ملت حاضر می‌شود. گویا آقای رئیس‌کل از صبح تا عصر درگیر جلسات مهم‌تری بوده است.

*در حاشیه جلسه استیضاح وزیر اقتصاد نیز خبرهایی هست. اکبر اعلمی نماینده مجلس ششم در حاشیه جلسه علنی عصر با حضور در جایگاه خبرنگاران، به گفت‌وگو با برخی از خبرنگاران دوم‌خردادی مجلس می‌پردازد.

*رأی‌گیری انجام می‌شود و حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی، محمدمهدی مفتح و جواد جهانگیرزاده به عنوان ناظران شمارش آرا در جایگاه هیئت رئیسه حاضر شده و بر نحوه شمارش آرا نظارت می‌کنند.

*نمایندگان ملت بالاخره پس از تشکیل 5 ساعت و 35 دقیقه جلسه علنی، تکلیف وزیر اقتصاد را تعیین می‌کنند و از مجموع 224 آرای مأخوذه، ۹۳ رأی موافق، 141 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع به “عدم اعتماد” به حسینی وزیر اقتصاد می‌دهند که بر این اساس حسینی مجدداً به صوراسرافیل بازمی‌گردد.

*نمایندگان ملت پس از وزیر ماندن حسینی، با ذکر صلواتی جلسه را به پایان می‌برند.

“جلسه بعدی مجلس 11 آبان ماه رأس ساعت 11 صبح با ادامه بررسی دستور هفتگی تشکیل می‌شود”، این آخرین جمله لاریجانی در صحن علنی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *