افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در هر سال

, خانه گران می شود, ایا خانه گران می شود, افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال 93, افزایش قیمت مصالح ساختمانی, دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی, جدول افزایش قیمت مصالح ساختمانی, افزایش قیمت مسکن در سال 93, افزایش قیمت مسکن مهر پردیس, افزایش قیمت مسکن مهر, افزایش قیمت مسکن مهر پرند

عالم اقتصاد – ریس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه درهر سال قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در یک دهه گذشته به رغم آن که سقف وام مسکن تغییر چندانی نداشته قیمت مسکن چندین برابر شده است؛ بنابراین تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش قیمت شود.
خبرگزاری مهر: حسام عقبایی با تاکید بر اینکه مدل پرداخت وام مسکن به متقاضیان مصرفی بهترین شکل حمایت و تامین مالی از طرف تقاضا به شمار می رود، درباره اشکالی که به مدل پرداخت وام ساخت با قابلیت انتقال به خریدار وجود دارد، گفت: در صورتیکه تسهیلات به ساخت پرداخت شود، سازنده متناسب با محاسبات اقتصادی خود، قیمت فروش را به چند برابر قیمت تمام شده افزایش می دهد.

وی افزود: در این حالت سهم تسهیلاتی که در پایان مراحل ساخت آپارتمان به خریدار آپارتمان می‌شود از قیمت فروش کاهش می‌یابد. این تجربه در سال‌های اخیر که بانک‌ها غالب تسهیلات مسکن را به سمت ساخت و ساز هدایت کردند، مشهود است و نشان می‌دهد در هر سال قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار مسکن به شدت نیازمند ارائه تسهیلات بانکی موثر و پر قدرت است، گفت: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد رانت و تبعیض در طرح خود برای افزایش وام مسکن، به طور جدی و دقیق برنامه ریزی کند.

عقبایی افزود: هر چند در دنیا ارائه تسهیلات مسکن به بخش ساخت و ساز و سازندگان به عنوان راهکار اصلی برای ایجاد رونق و تقویت قدرت خرید و تولید مسکن پذیرفته شده و موفق است، اما در ایران با توجه به فراهم نبودن شرایط و بسترهای اقتصادی در بازار ساختمانی که مهمترین نقطه ضعف آن عدم کنترل قیمت فروش است، بهتر است تسهیلات به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مستقیم به طرف تقاضای مسکن تزریق شود و دولت هم برای جلوگیری از ایجاد رانت با اقدامات کنترل کننده راه را برهرگونه تخلف ببندد.

وی خاطر نشان کرد: درنظرگرفتن مجموعه‌ای از پارامترها در پرداخت وام از جمله تعیین شرط سنی توجه ویژه به مساله تامین مسکن افراد جوان و سالخوردگان و همچنین ارائه تسهیلات خرید مسکن به هر متقاضی تنها یک بار می‌تواند فیلترهای مناسبی برای جلوگیری از بروز تبعیض و تخلف محسوب شود هر چند لازم است دولت با مطالعات بیشتری به راهکارهای موثر برای این امر بیاندیشد و عمل کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه انبوه‌سازی هنوز در کشور ما به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: در کشور های پیشرفته دنیا اعطای تسهیلات مسکن به سازندگان امری منطقی و تصمیمی درست است که باعث افزایش ضریب امنیت در سرمایه گذاری و تولید پایدار و اثر گذار مسکن می شود و از این جهت این روش بیشتر مورد تائید کارشناسان اقتصادی است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما انبوه سازی و تولید مسکن به صورت یک فرایند منطقی و در شکل اصولی و با شیوه‌های مدرن امروزی انجام نمی‌شود و هنوز بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن در کشور به شیوه سنتی است. در چنین شرایطی اگر دولت وام را به سازندگان اختصاص دهد باید دید این تسهیلات به دست چه سازنده‌ای با چه کیفیتی از ساخت و با کدام استاندارد تولید می‌شود و آیا خروجی دیگری غیر از ساختمان‌های ناپایدار مانند آنچه در انبوه‌سازی واحدهای مسکونی مهر آن را مشاهده کردیم خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه الگوهای صنعتی سازی و تولید مسکن پایدار در کشور ما هنوز ایجاد نشده است، تاکید کرد: به همین علت نمی‌توان موضوع اختصاص وام مسکن به سازندگان را به عنوان راهکار اصلی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن و تقویت قدرت خرید در مردم اعمال کرد.

وی افزود: در پاسخ به افرادی که می‌گویند افزایش وام خرید مسکن منجر به تورم و افزایش قیمت مسکن می‌شود باید بگویم ظرف یک دهه گذشته به رغم آن که سقف وام مسکن تغییر چندانی نداشته است قیمت مسکن چندین برابر شده است و تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش قیمت شود.

عقبایی تصریح کرد: بنابراین دولت باید با برنامه دقیق و حمایت و کنترل سیستم بانکی به نیاز سنجی دقیق در خصوص جامعه هدف وام مسکن بپردازد. هر چند در هر پروژه‌ای به میزان ۲ تا ۳ در صد خطا طبیعی است و نمی‌توان با این توجیه که ممکن است رانتی هم در نحوه پرداخت تسهیلات ایجاد شود کل موضوع افزایش وام مسکن را منتفی کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.